Ce ne trebuie ca să putem învăţa Greaca?

1. Bunăvoinţă. S-ar putea crede că se găseşte pe toate drumurile. Nu! Nu confundaţi focul de paie al entuziasmului de cîteva săptămîni cu bunăvoinţa. Bunăvoinţa este o voinţă bună. Deci, voinţă şi aia trebuie să fie bună. Dacă trebuie explicaţii, dau, dar numai după scurtul şi aşteptatul concediu.

2. Bunăînvoire. Un asemenea exerciţiu este o intreprindere comunitară. Adică se întîmplă între oameni. Între oameni trebuie să fie bunăînvoire. Merg oare doi oameni împreună dacă nu se învoiesc? cum spune profetul Amos (3.3). Sper ca micuţa noastră comunitate să fie dăruită cu bunăînvoire. Discutăm, parlamentăm, rîdem, tragem de timp, ne mai şi grăbim, facem exerciţii mai uşoare, mai grele, dar să fie bunăînvoire.

3. Timp. Nu mult.  Vreo 10 minute zilnic. Nu mai mult. Vă rog eu! Aşa este şi cu rugăciunea. Se apucă cîte unul să se roage două ore. Oboseşte şi nu mai poate să se roage doi ani de zile. Firea omului fuge de greutăţi şi plictiseală. „Vă interzic” să petreceţi mai mult de 10 minute, dar, mai ales în primele săptămîni să fie zilnic.

4. Un text. Uşor de procurat. Foarte uşor. Am pregătit un text didactic pentru voi. Este AICI. Vom învăţa cum se umblă cu el. Deocamdacă trebuie să îl descărcaţi în computerele voastre şi să vă obişnuiţi cu el. Trebuie să ne uităm ca „mîţa-n calendar la el”, străin fiind de noi textul, necunoscute literele. Abia atunci, cînd nu ştii alfabetul observi cele mai multe lucruri.  „vă interzic din nou” 🙂 (hai că mi-am intrat în rol) să vă uitaţi pe un alfabet grecesc pînă pe 1 septembrie. Este mult mai util să săriţi direct pe text. Veţi descoperi că toate semnele le ştiţi deja de la matematică. Nelu, inginerul nostru scump, totul este acolo. Dacă ai făcut matematici superioare în facultate, nu-i nici o problemă.

5. Răbdare.  Dacă începeţi să vă uitaţi peste text, nu să-l citiţi, „să vă uitaţi peste”… atunci vă trebuie răbdare şi chiar îndelungă răbdare. Aş dori să observaţi orice chichiţenie de pe text: liniuţe, accente, şerpişori, puncte, virgule, absolut tot.

6. Perseverenţă. Dacă vă apucaţi de privit textul, atunci vă trebuie un pic de stăruinţă pentru a inventaria toate semnele acelea. Le puteţi grupa? Le puteţi trece pe coloane diferite. De cîte tipuri sînt? Ce fel de semne sînt deasupra litereleor, ce fel de semne sînt sub rînduri? Ia să vedem? Cine termină primul. Am încredere în Lenuţa, că la goblenuri şi la croitorie îţi trebuie răbdare, trebuie să vezi toţi puricii ăia şi să îi înţepi în cap.

7. Un mic dicţionar.  O listă de cuvinte. Cum traducem, cum puneţi semnificaţia în dreptul cuvîntului. Ce nu veţi putea învăţa voi 233 de cuvinte noi? Sînt sigur că puteţi. Iată. Descărcaţi şi această listă. Puneţi-o bine într-un dosar. Iată AICI o altă listă. Foarte importantă. Tot timpul o vom folosi. Veţi nota fiecare cuvînt, după ce îl vom fi găsit în dicţionar. În 12 săptămîni puteţi învăţa dacă vă ţineţi de lista ASTA, absolut toate cuvintele din Prima Epistolă a Apostolului Ioan. Veţi zburda, fără nici un fel de dicţionar. Mai adăugaţi un pic şi puteţi citi şi Evanghelia după Ioan.

Deocamdată atît.

Vă rog să vă ocupaţi cu textul! Obişnuiţi-vă cu el. Încercaţi să vă uitaţi literă cu literă, semn cu semn. Dacă se poate, peste tot textul. Nu mai mult de 10 minute pe zi. Ajunge! 11 minute? Prea mult! 🙂

Pentru unii, interesaţi rău de tot, iată o bibliografie. Se găseşte în biblioteca noastră.

Revin eu!

12 răspunsuri

  1. Wow super, in sfarsit imi folosesc la ceva practic tonele de matematici pe care le-am rumegat si digerat! Domnul stia El ceva… [ierta-ti-mi intarzierea, recuperez! promit!]

  2. ieeeeeeeee, sper sa ma tin si eu acum de greaca deoarece am incercat singur si m-am blocat destul de repede.
    nu aveam pe cine sa intreb.
    mai sunt locuri libere la curs? 🙂
    cum facem daca avem intrebari, le scriem aici?
    era bun un forum…
    dar oricum e super super, 10 minute pe zi! asa mai zic si eu!!! 🙂

  3. Vreau să învăţ greaca veche. Cineva mi-a recomandat însă să încep cu homer.. Chiar aşa simplu e?
    Mă îndoiesc de faptul că 10 minute pe zi ajung. Fac 2 ore de latină pe săptămână şi sunt total insuficiente.

  4. Tumult, nu cu Homer, în nici un caz.

    Cu 1 Ioan Epistola.
    Este cea mai simplă.

    Ba, 10 minute pe zi, zilnic ajunge.

    Tocmai aia e, faci două ore şi uiţi pînă săptămîna viitoare, este la fel ca în cazul muşchilor.

    trebuie să faci antrenament zilnic

    nu o dată pe săptămînă

  5. Mulţumesc de încurajare. Când m-am izbit de accente şi declinări aproape că era să renunţ. M-am gândit că mai întâi tre să-mi însuşesc gramatica… n-a mers însă

  6. Adăugare: alfabetul unde îl găsesc? Până acum mă foloseam de ăsta: http://community.middlebury.edu/~harris/GreekImgs/Galph.jpg în momentul de faţă a devenit inutil. LIterele din Ioan sunt de nerecunoscut

  7. Tumult, te înţeleg perfect. … fără profesor este mai greu, dar încercăm.

    „orice autodidact îşi va da seama la un moment dat că a avut un profesor prost” 🙂

    Pe ce platformă lucrezi, Mac sau Windows?

    Cei care sînt pe Mac văd mai greu literele.

  8. David nu am gasit nici lista nici si nici chestia de invatat cele 223 de cv. Poti ceva mai simplu? Mersi Fii binecuvantat.

  9. […] Pentru cei dornici de a se pune pe treaba iata si inceputul. […]

  10. La 3 ani am fost in grecia am stat pana la 6 ani am facut si un an de scoala acum nu mai stiu nic dar acuma vrea sa invat inapoi greaca stiu sa o inteleg cand vb cineva cu mine in greaca dar tu toate limba

  11. sa mor eo daca inteleg cum pot scrie astia.cine imi explica si mie?stiu sa vb da habar nam sa scriu in lb asta si totusi imi place:D

  12. vreau sa cunosc sa stiu litere grecesti

Lasă un răspuns

